עמלנט משרד החימוך המנהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח של מגמות טכנולוגיות תקשורת דף הבית
  ראשי    אודות    צרו קשר    שאלון משוב    לאתר המגמה    עמלנט     

 ייצוגים
 פוליטיקה בעידן הניו-מדיה
  הטלוויזיה והפוליטיקה
    הקדמה
    הטלוויזיה כסוכן שינוי
    אינפוטיימנט: בידור ומידע
    ביקורת האינפוטיימנט
    מהי פוליטיקת האריזה?
    מהו סאונד בייטס?
    פוליטיקאים סלבריטאים
    סיכום
    שאלון רב ברירה
    קישורים ומאמרים בפרק זה
  בחירות ושיווק פוליטי
  יחסי תקשורת-שלטון
 מהסיפור למיזנסצנה
 יהדות ותקשורת
 חופש הביטוי והעיתונות

גרסא להדפסה גרסא להדפסה
 
 
פוליטיקאים סלבריטאים


מנהיג פוליטי בשלהי המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 צריך להיות ידוען כי הוא חייב לעבור בהצלחה את משוכת הסקרים. אם הוא אינו כוכב תקשורת בכל תחום שהוא: בין אם פוליטי, כלכלי, אינטלקטואלי, אמנותי, בידורי או אחר, נמוכים סיכויו להיבחר כמועמד פוליטי. ולכן, מפורסמי תקשורת – כמו כוכבי קולנוע (רונלד ריגן, ארנולד שוורצנגר, וורן ביטי, קלינט איסטווד), כוכבי טלוויזיה, דמויות ספורטיוויות, או אסטרונאוטים, כמו ג'ון גלן, באים בחשבון כמנהיגים פוליטיים, למרות שהם חסרי ניסיון פוליטי. הם נלקחים ברצינות בגלל שיש להם את תכונת הידוענות - או את  משאב הפופולריות המייצר להם הבלטה בתקשורת.


לקטגוריית הפוליטיקאים-הידוענים, שני סוגים:

ידוען-פוליטיקאי

מדובר בפוליטיקאי נבחר בעל רקע בבידור, שואו ביזנס או ספורט, המשתמש במרכיבים מעברו על מנת להיבחר. לדוגמא: ארנולד שוורצנגר, רונלד רייגן, ג'סי וונטורה (מתאבק מקצועי שנבחר למושל מינסוטה).


פוליטיקאי-ידוען

מדובר בפוליטיקאי נבחר או מועמד המשתמש בצורות ובהקשרים הסלבריטאים כדי להעצים את תדמיתו ולהעביר את המסר. טכניקות כאלו כוללות שימוש בתצלומים עם כוכבים כדי ליצור את ההקשר בין הפוליטיקאי לבידור. גרסא מסוימת לכך היא השתתפות של פוליטיקאים במסיבות יחסי ציבור פרסומיות. טכניקה נוספת היא שימוש בבמות לא-מסורתיות לקידום הפוליטיקאי, כמו ביל קלינטון שניגן בסקסופון בתכנית של ארסיניו הול, או פוליטיקאים אחרים המופיעים בתכניות בידור. אחת מהדוגמאות האחרונות היא זו של טוני בלייר מופיע ואף תורם את קולו בתכנית "משפחת סימפסון". ניתן גם לראות שימוש באנשי תדמית המקדמים בד"כ סלבריטאים.
 
למאפיין הידוענות יש תוצאת לוואי בעידן "הפוליטיקה החדשה": המדידה האין סופית באמצעות סקרי דעת קהל היא אחת הסיבות לכך שהפוליטיקאים-הידוענים נדחפים על ידי יועצי התקשורת שלהם להשתתף בתוכניות טלוויזיה שאינן בעלות אופי פוליטי ישיר. שכן בדרך זו מספק המועמד לנמענים תחושות של הזדהות עם ה"ידוען", תחושות המאפשרות לו להחדיר ביתר קלות את מסריו. ידוענים הם אנשים שאוהבים אותם תמיד, כמעט בכל תנאי, לא חשוב מה יעשו. משאב פופולריות זה מבוסס לעתים על מדדים שאינם רציונליים ולהופעות אלה גם תפקיד נוסף, לעקוף את החשיפות העיתונאיות החודרניות, השומרות את השליטה בידי העיתונאים.

בקישור הבא תוכלו לקרוא כתבה "אתם תראו שסטיב יהיה ראש ממשלה", שרה לייבוביץ-דר, הארץ 25/2/03 המציגה באור ביקורתי את הקשר שבין תקשורת המאדירה את תופעת הידוענים, הון ופוליטיקה.







משימה

הנושא: פוליטיקאים סלבריטאים

בחירת מרואיינים לתוכנית טוק שואו

שלום, היום יום המזל שלך!
קיבלת להנחות תוכנית טלוויזיה (טוק שואו) בפריים טיים.
עליך לבחור שני מרואיינים מקטגורית "הפוליטיקאי הידוען" ושני מרואיינים מקטגורית "הידוען הפוליטיקאי".

  1. הסבר את בחירתך על פי המאפיינים של כל קטגוריה.
  2. נסח 3 שאלות לכל מרואיין.
  3. האם גילית הבדל בין השאלות שהכנת לכל אחת מקבוצות הפוליטיקאים.