עמלנט משרד החימוך המנהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח של מגמות טכנולוגיות תקשורת דף הבית
  ראשי    אודות    צרו קשר    שאלון משוב    לאתר המגמה    עמלנט     

 ייצוגים
 פוליטיקה בעידן הניו-מדיה
  הטלוויזיה והפוליטיקה
    הקדמה
    הטלוויזיה כסוכן שינוי
    אינפוטיימנט: בידור ומידע
    ביקורת האינפוטיימנט
    מהי פוליטיקת האריזה?
    מהו סאונד בייטס?
    פוליטיקאים סלבריטאים
    סיכום
    שאלון רב ברירה
    קישורים ומאמרים בפרק זה
  בחירות ושיווק פוליטי
  יחסי תקשורת-שלטון
 מהסיפור למיזנסצנה
 יהדות ותקשורת
 חופש הביטוי והעיתונות

גרסא להדפסה גרסא להדפסה
 
 
מהי פוליטיקת האריזה?


"פוליטיקת האריזה" מבוססת על שינוי כללי המשחק הפוליטי. בעוד שבעבר המועמד היה צריך לשכנע גופי בחירה שגודלם הגיע לכמה מאות אנשים או לכמה אלפי בעלי זכות בחירה, הרי כיום, בשיטות הדמוקרטיה הישירה, צריך המועמד לרכוש את תמיכתם של מאות אלפים או מיליוני בוחרים. מנהיג פוליטי הפועל בעזרת מקצוענים יכול להגיע לכלל הבוחרים בלא הרשת הארגונית של המפלגה, אלא באמצעות הטלוויזיה, הדיוור הישיר והאינטרנט. מאחר שהתמונות הטלוויזיוניות הן מהפנטות ומרתקות, פוליטיקאים טלגנים בסיוע יועצי תקשורת - דוגמת ביל קלינטון בארה"ב ובנימין נתניהו בישראל, למדו לייצר את דיוקני האישיות שלהם באופן שבו האזרחים יחושו כי מדובר במנהיג פוליטי שיש לו סגולות שאין לאחר, בגיבור לרגע. הטלוויזיה תובעת מן המנהיג חשיפה וזה המשכיל לחשוף את עצמו בצורה מבוקרת ולבנות לעצמו דימוי אנושי – מצליח לייצר הזדהות בקרב ציבור הבוחרים.

מהם היתרונות של פוליטיקת האריזה?

  • מרחיבה את קשת האינפורמציה הנמסרת לאזרח
  • המסר עובר לאזרח באופן יותר יעיל
  • הפשטת המסרים יכולה להגביר את מעורבות האזרחים בדיון הפוליטי
  • מעניקה רובד נוסף לשיח הדמוקרטי באמצעות אופיה החודרני של התקשורת החדשה; חודרנות זו – גם אם היא לגופו של איש ולא לגופו של עניין - יכולה לאלץ את הנבחרים להקפיד על אמות מידה יותר מוסריות ויותר איכותיות בהתנהלותם השלטונית


כך מומחשת פוליטיקת האריזה על המנהיג של המעצמה הגדולה בעולם: ג'ורג' בוש, אשתו לורה בוש וקונדוליסה רייס באריזה הוליוודית.



כך מומחשת פוליטיקת האריזה גם על ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, שהשתתף באחד הפרקים של הסדרה "משפחת סימפסון" ואף תרם את קולו לפסקול הפרק.




כיצד "אורזים" את ראש הממשלה המיועד

                             

האריזה החיצונית משתנה – כי יצירת הדימוי הנכון תבטיח את הבחירה לראשות הממשלה




שאלת בגרות כדוגמא:

לפניך דברים שאמר פוליטיקאי בריאיון דמיוני שהתקיים במהלך מערכת בחירות אישיות:

"התברר לי שאינני נחשף מספיק לציבור ויש לי תדמית של אדם אפור. נוכחתי לדעת שהציבור איננו מתייחס להישגים שלי בשטח. לכן חשבתי שעלי לנקוט צעד נועז ולשפר את הדימוי החיצוני שלי. החלטתי ליצור אירוע תקשורתי שידברו עליו והזמנתי צוות טלוויזיה שיתלווה אלי לביקור בחנות בגדים. בחנות, אל מול המצלמות, נעזרתי במעצב אופנה נודע כדי לבחור בגדים שיעניקו לי דימוי חדש.
בתחילת השידור של הכתבה אשתי וילדיי היו ממש מבוהלים. בתום השידור אשתי נשמה לרווחה והילדים אמרו כי הכתבה הייתה מעניינת וכולם ידברו עליה
".

 
הסבר כיצד התיאוריה על תפקודו של הפוליטיקאי בעידן הטלוויזיה באה לידי ביטוי בקטע לעיל.


תשובה:

סביבת התקשורת החדשה – קרי, המעבר מהעיתונות הכתובה אל הטלוויזיה, מחייב את הפוליטיקאים ללטש את סגנונם על חשבון העיסוק במהות אשר איפיין בעבר את התחום הפוליטי. זהו העידן שבו יש עדיפות לסגנון ולמראה על פני התוכן והוא המאפיין את השיח הפוליטי של היום. תופעת השתלטות הבידור על הפוליטיקה – מאלצת את הפוליטיקאים להפוך לידוענים. אם יהיו אפרוריים ולא מעניינים – התקשורת לא תעסוק בהם והציבור לא ייחשף אליהם.  פרצופיהם חייבים ללכוד את תשומת לב הציבור, כמו רבים מאלה המעורבים בתעשיית הבידור. ההזדמנויות שיוצרת סביבת התקשורת החדשה מספקות מגוון אפשרויות לפוליטיקאים להיחשף ושינוי תדמית הוא כמובן אחת מהן. ההנחה הרווחת היא שהשימוש הפוליטי בתרבות הפופולרית מהווה ביטוי ציני של ניסיון נואש למצוא חן בעיני הציבור על חשבון מדיניות ועקרונות. אך אלה הן הצורות החדשות של תקשורת פוליטית, והשאלה היא האם הן פוגעות באמינותם של הפוליטיקאים. נקודת המוצא של התקשורת הפוליטית היא שהפוליטיקה של היום הינה מעשה של שיווק. נציגים פוליטיים "מוכרים" את עצמם לשוק שלהם,  וכאשר מדובר בשיווק מובן שעקרונות המכירה של מוצר יחולו על שיווק של רעיון או של פוליטיקאי. על פי ניל פוסטמן ייתכן שבעידן השתלטות הטלוויזיה על הפוליטיקה הגענו לנקודה שבה קוסמטיקה מחליפה אידיאולוגיה כתחום ההתמחות שבו פוליטיקאי חייב לשלוט שליטה מוחלטת. בעולם כזה פוליטיקה הופכת למוגבלת: אין זה ויכוח רעיוני שיקבע אם הבוחרים יתמכו במועמד מסוים, אלא הסגנון של אותו מועמד. אלה המסנגרים על התופעה סבורים כי פוליטיקאים חייבים להיות בעלי כשרון אסתטי חיוני, כדי להיות מסוגלים לייצג את המציאות הפוליטית בדרכים חדשות ומקוריות.



מהן השלכות של פוליטיקת האריזה?

  • "האריזה" הופכת חשובה מן המהות
  • הופכת את הפוליטיקה לפשטנית ורדודה ומונעת דיון פילוסופי ומעמיק
  • מייצרת ויכוח פוליטי בעל אופי נגטיבי, ציני
  • מובילה את הפוליטיקה להתמקדות באיש ולא באידיאולוגיה – הפרסונליזציה של הפוליטיקה
  • מנציחה ומעצימה את התרבות של תהילה המושגת ב- 15 שניות (וורהוליזם) 
  • הופכת את הפוליטיקה לכזו השמה דגש על הצד הוויזואלי - תמונות במקום מלים
  • מאפשרת למנהיג הפוליטי לקבוע בעצמו את סדר היום הציבורי



משימה לבית:

בחרו שני אמצעי תקשורת (טלוויזיה ועיתון, למשל) ועקבו במשך כמה ימים אחר פוליטיקת האריזה – כלומר כיצד פוליטיקאי מסוים שבו בחרתם להתמקד "נארז" באמצעי התקשורת.  רשמו על סמך המעקב את מאפייני האריזה של אמצעי התקשורת בנוגע לאותו פוליטיקאי, האם לדעתכם האריזה מכוונת על ידו, האם היא נכפית עליו, האם הוא משתף פעולה, האם האריזה יעילה מבחינתו ומבחינת הציבור. לצורך התשובה השתמשו במושגים המופיעים בחומר הלימוד ונסו להבחין בין פוליטיקאים ארוזים יותר וארוזים פחות. חוו דעתכם.