עמלנט משרד החימוך המנהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח של מגמות טכנולוגיות תקשורת דף הבית
  ראשי    אודות    צרו קשר    שאלון משוב    לאתר המגמה    עמלנט     

 ייצוגים
 פוליטיקה בעידן הניו-מדיה
  הטלוויזיה והפוליטיקה
    הקדמה
    הטלוויזיה כסוכן שינוי
    אינפוטיימנט: בידור ומידע
    ביקורת האינפוטיימנט
    מהי פוליטיקת האריזה?
    מהו סאונד בייטס?
    פוליטיקאים סלבריטאים
    סיכום
    שאלון רב ברירה
    קישורים ומאמרים בפרק זה
  בחירות ושיווק פוליטי
  יחסי תקשורת-שלטון
 מהסיפור למיזנסצנה
 יהדות ותקשורת
 חופש הביטוי והעיתונות

גרסא להדפסה גרסא להדפסה
 
 
השפעת הטלוויזיה על שינויים במערכת הפוליטית


בשני העשורים האחרונים שינתה הטלוויזיה באופן דרמטי את הפוליטיקה.
השינוי מוצא את ביטויו בדרך שבה האינפורמציה מופצת, בדרך שבה הפוליטיקה מתנהלת, וגם בדרך של שינוי דפוסי התגובה שלנו למתרחש בפוליטיקה.

המיומנות התקשורתית שלה נדרשים הפוליטיקאים של היום מסייעת להם להיבחר, להגשים את מדיניותם, ולשרוד בשלטון. הם חייבים ללמוד כיצד לנצל את הטלוויזיה כדי לרכוש יתרון, הם צריכים ללמוד כיצד להציג את עצמם בטלוויזיה, הן במצבים ספונטאניים והן בכאלה המאורגנים מראש, ולשם כך עליהם לשכור אנשי יחסי ציבור בוני תדמית ומומחי שיווק, שייצרו עבורם הופעות טלוויזיוניות שבהן תדמיתם, המסר שלהם והסיטואציה, יועברו כך שיפעלו לטובתם.

כאשר ניתנת לציבור המצביעים גישה ישירה למועמדים, מצמצמת הטלוויזיה בעצם את תפקיד המפלגה הפוליטית בתהליך בחירתם של מועמדי המפלגה המרכזיים.
בתוך המגמה הכוללת של התמקדות הפוליטיקה באישיות המועמד, המתעצמת בשנים האחרונות מאיצה הטלוויזיה את המיקוד של הגוף הבוחר באישים העומדים לבחירה, הרבה יותר מאשר בסוגיות המפלגתיות הקשורות במדיניות ובמצע.

הטלוויזיה שינתה גם את אופני התקשורת הפוליטית. המסרים שעליהם רובנו נשענים קצרים הרבה יותר מבעבר. נאום בחירות של שעה או שעתיים שאפיין את השיח הפוליטי של המאה ה-19 פינה את מקומו לטובת תשדיר של 30 שניות ולסאונד בייט של 10 שניות בתקשורת המשודרת. באופן גדל והולך הקהל לנאומים אינו זה העומד מול הפוליטיקאי אלא הצופה המתבונן ושומע קטע קצרצר של הנאום בחדשות. 

במאמץ מחקרי עקבי להסברת ההשפעה של הטלוויזיה על ההשתתפות הפוליטית מראים החוקרים כי הטלוויזיה ממעיטה בחשיבות תפקידו של האזרח בתהליך התקשורת הפוליטית ומאפשרת למשחק הפוליטי להתנהל עם השחקנים הקבועים שלו. במובנים רבים, לפי חוקרת התקשורת, פיפה נוריס, הפוליטיקה מצויה כיום למעשה בחשיפת יתר: האזרחים יודעים יותר מדי בנוגע לפוליטיקה, ויחד עם זאת, אינם יודעים די בכדי להשפיע באופן יעיל על הפוליטיקה.

בקישור זה תוכלו לצפות בתשדיר בחירות של הליכוד הלקוח מתוך מערכת הבחירות 2006. התשדיר מייצג את הפוליטיקה של העשורים האחרונים שבה הוחלף העיסוק במצע המפלגה וברעיונותיה לטובת התמקדות באיש המוביל.


בקישור הטל-פוליטיקאים - מנהיגות פוליטית חדשה במערב ובישראל, ד"ר אורית גלילי, הוצאת רמות,
אונ' ת"א © ISBN 965-274-389-5  - תמצאו הרחבה על תופעת הטל-פוליטיקה והטל-פוליטיקאים.