עמלנט משרד החימוך המנהל למדע וטכנולוגיה הפיקוח של מגמות טכנולוגיות תקשורת דף הבית
  ראשי    אודות    צרו קשר    שאלון משוב    לאתר המגמה    עמלנט     

 ייצוגים
 פוליטיקה בעידן הניו-מדיה
  הטלוויזיה והפוליטיקה
  בחירות ושיווק פוליטי
    הקדמה
    מהו פרסום פוליטי
    פרסום: בין פוליטי למסחרי
    כיצד משווקים מנהיג
    השפעות הפרסום הפוליטי
    קמפיין חיובי וקמפיין שלילי
    הפרסונליזציה בפוליטיקה
    פוליטיקת התדמיות
    סיכום
    ומה קורה בישראל?
    שאלות פתוחות
    שאלון רב ברירה
    קישורים ומאמרים בפרק זה
  יחסי תקשורת-שלטון
 מהסיפור למיזנסצנה
 יהדות ותקשורת
 חופש הביטוי והעיתונות

גרסא להדפסה גרסא להדפסה
 
 
דמוקרטיה וסקרים


הצלחתם של הסקרים מוסברת בכך שלא כמו הראיונות המסורתיים של "האיש ברחוב", הם מאפשרים שילוב מהיר של סימנים מדעיים חיצוניים: להצגה המספרית שלהם יש מראה אובייקטיבי ונייטרלי, תכונות שמושכות בעיני רשתות הטלוויזיה הגדולות. הם גם מאפשרים מניפולציה של "אירועים" ו"סקופים" ("סקר מפתיע חדש מגלה ש....", "בלעדי: האמריקאים אוהבים יותר את הישראלים ופחות את הצרפתים", וכו'). לכן הסקרים הם בעלי גמישות שמתאימה מאוד לצרכי השעה והתחרות.

אבל מעל לכל, השימוש בסקרים התרחב בזירה הפוליטית, מפני שהסקרים מאפשרים לעיתונאים להתערב ישירות במאבק הפוליטי כשהם מצויידים במכשיר מדידה לגיטימי, המאפשר להם לראיין פוליטיקאים ולהיות עיתונאים עם אג'נדה. עיתונאים הפכו, הודות לסקרים, לדוברים עם גיבוי מדעי ל"מה שהקהל חושב באמת" (בעיקר הקהל הטלוויזיוני).

מדרג של שיעורי פופולריות  וסקרים של דעת קהל, נהפכו לאמיתות ללא עוררין עבור פוליטיקאים. בנוגע לסקרים על כוונות הצבעה, הם עוזרים ליצור מתח במסע בחירות, מתח יומיומי, העוזר להחזיק את התעניינותם של הקוראים והצופים שרובם אינם מתעניינים בוויכוחים הפוליטיים - כל אלה יכולים להיות מורכבים, קשים ומקצועיים, ולכן לא מעניינים. באופן זה, הסקרים מאפשרים הצגה מושכת של המלחמה הפוליטית, המעוצבת כתחרות ספורטיבית. זו הצגה של דמויות שמוכרות יותר ל"קהל הרחב".
 

מבול הסקרים שהציף את אמצעי התקשורת הומחש היטב בבחירות 2006



 
בקישור הבא, תוכלו לקרוא שאלות ותוצאות של סקרים
 שנעשו בהקשר ל- "כוכב נולד 3", נענע. לחצו כאן.



סקרים, אם כך, נוטים להיות לא יותר מכלי, המשרת את המניפולציה הרציונלית של מסעי בחירות. באמצעותם מסוגלים המועמדים לדעת יום-יום את השפעת הבטחותיהם והצהרותיהם הפומביות על כוונת הבוחר. סקרים מהווים "מיני משאל עם", שטוען להעריך את "דעת הקהל" (העם), בצורה מדוייקת וללא עוררין, אך בפועל הפכו למכשיר שנעשה בו שימוש ציני והמתוארבאופן ציני.

דמוקרטיה מניחה מראש מרחבים של ויכוח, זמן לחשיבה, והפצה של מידע חיוני, כך שאזרחים יכולים להחליט בעזרת אינפורמציה מלאה על העובדות.
יש הגורסים כי תנאי היסוד של הדמוקרטיה נמחקים על-ידי תרבות הסקרים הפוליטיים.